Een stukje verleden

We moeten teruggaan naar omstreeks 1370 toen er hier op ‘Het Eiland en Heerlijkheid van Wolphaartsdijk” op deze plek een kerk werd gebouwd.
Na verschillende stormvloeden en mede door de strijd tegen de Spanjaarden (1572) was de kerk vervallen tot een ruïne.
De kerk werd herbouwd, maar daar zijn geen afbeeldingen van bewaard gebleven.

In 1859 werd besloten tot het bouwen van een nieuwe kerk op de plaats van de oude. Het ontwerp van de Amsterdamse architecten Hana en Smits kreeg de voorkeur. Het was een ontwerp in Neo-Byzantijnse stijl. De lengte, hoogte en breedte zijn aan elkaar gelijk. Dit type is uniek in Nederland. De Middelburgse aannemers Willemse en Van Ditmar bouwden de kerk voor een bedrag van 32.360 gulden. Op 21 september 1862 werd de kerk officieel ingewijd.

Na de watersnoodramp van 1953 is de kerk gerestaureerd en in 1961 kreeg hij zijn wit uiterlijk.

Expositie in de Nicolauskerk
Bijbelse personen
Vanaf zondag 7 april zal er in de Nicolauskerk weer een nieuwe expositie te zien zijn. Dit keer gaat het om foto’s van gemeenteleden, gemaakt door Dinique Braamse. meer

Kunst in de Nicolauskerk
Wilt u ook exposeren in de kerk, DOWNLOAD hier foto's van de ruimte.